1398/01/21 در ساعت 09:02:00

زمان و مکان پایه‌گذاری اولین قهوه‌خانه‌ دنیا !

تا پیش از گشایش قهوه‌خانه‌ها٬ قهوه تنها در خانه‌ها و لُژهای خصوصی صوفیان نوشیده می‌شده.

زمان و مکان پایه‌گذاری اولین قهوه‌خانه‌ دنیا !

زمان و مکان پایه‌گذاری اولین قهوه‌خانه‌ دنیا !

اولین قهوه خانه دنیا | زمان و مکان پایه‌گذاری اولین قهوه‌خانه‌ دنیا !

تا پیش از گشایش قهوه‌خانه‌ها٬ قهوه تنها در خانه‌ها و لُژهای خصوصی صوفیان نوشیده می‌شده. ولی بعد از آن٬ قهوه‌خانه‌ها به هیات نشست‌گاه‌هایی اجتماعی درمی‌آیند.

یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد که قهوه در ابتدای سده‌ی پانزدهم میلادی به شمال دنیای اسلام یعنی حجاز (مکه و عربستان سعودی) رسیده و نوشیدنی محبوب زائران به‌ حساب می‌آمده است.

»»» کتاب آموزش قهوه، مجله قهوه سایت کافی شاپ روزانه چندین مقاله را در زمینه قهوه و کافی شاپ منتشر می کند | کلیک کنید…

پس از آن راهی قاهره می‌شود که در آن زمان بیشترین جمعیت در بین شهرهای دنیای عرب را داشته (حوالی قرن پانزده)، مدتی بعد استانبول به‌ عنوان مرکز امپراطوری‌ای بزرگ‌تر از نظر جمعیت از قاهره پیشی می‌گیرد و طبیعی‌ست که قهوه‌ی بیشتری در این شهر مصرف می‌شده است.

چند سال بعد اولین قهوه‌خانه‌های دنیا در استانبول پا می‌گیرند.

دو بازرگان اهل شام (سوریه)٬‌ یکی اهل دمشق و دیگری اهل حلب اولین قهوه‌خانه را در سال ۱۵۵۱ برپا کردند. به‌ رغم اهمیت تاریخی این موضوع متاسفانه جز نام این دو بازرگان حاکم و شمس اطلاع بیشتری درباره‌‌شان در دست نیست.

»»» تاریخچه قهوه و هزاران مطلب تخصصی آموزش قهوه را در مجله قهوه سایت کافی شاپ مطالعه نمایید | کلیک کنید…

تا پیش از گشایش قهوه‌خانه‌ها٬ قهوه تنها در خانه‌ها و لُژهای خصوصی صوفیان نوشیده می‌شده، ولی بعد از آن٬ قهوه‌خانه‌ها به هیات نشست‌گاه‌هایی اجتماعی درمی‌آیند.

در طی ۵۰ سال٬ صدها قهوه‌خانه در استانبول٬ حلب٬ قاهره و بسیاری شهرهای دیگر تاسیس می‌شود.

امروزه گسترش قهوه‌خانه‌ها در دنیا ممکن است به‌ نظرمان بی‌اهمیت جلوه کند٬ اما جالب است بدانیم که تا پیش از سده‌ی پانزدهم٬ قهوه‌خانه‌ها وجود خارجی نداشته‌اند.

سه قرن پس از تاسیس نخستین قهوه‌خانه‌ها٬ هزاران مردمی‌که بین یمن و انگلستان زندگی می‌کنند٬ قهوه را به عنوان نوشیدنی‌ای خانوادگی و نیز به عنوان محرکی مطبوع برای آغاز روز می‌شناسند.

قهوه امروزه در بسیاری فعالیت‌های اجتماعی٬ وقت‌گذرانی‌ها٬ تفریحات و سرگرمی‌ها و گعده‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی٬ نوشیدنی محبوب به حساب می‌آید و نقشی غیرقابل انکار در ایجاد و جریان فرهنگ مردمی‌بازی می‌کند.

»»» مجله قهوه سایت کافی شاپ دات کام، هزارن مقاله مهم درباره قهوه و کافی شاپ | کلیک کنید…

0%